18. september 2012

Ansigter

Smukke ansigter malet af børn 3-5 år.

Jeg elsker bare at lave malerier sammen med børnene



Jeg samler en gruppe børn, ca 3- 4 stk.
Børnene tror tit at de ikke kan tegne og male flot. Jeg fortæller dem at jeg skal hjælpe dem med at tegne noget rigtigt flot og når vi er færdige ser de stolt på det de selv har lavet.
Nogle børn skal guides lidt mere end andre i processen og det er derfor jeg kun har 3-4 børn med ad gangen.

Du skal bruge:
en tusch, permanent
hvid kartong. (tykt papir) størrelse bestemmer du selv men det ser bedst ud når du bruger  papir der er større end A4

Start af processen:
Jeg sidder sammen med børnene og fortæller dem at vi nu skal tegne sammen.
Først starter vi med ansigtet og at det skal fylde næsten hele papiret.  (jeg tegner en stor cirkel)Jeg har også et papir hvor jeg tegner sammen med dem.

Nu spørger jeg om hvad det mere er i ansigtet. (måske skal jeg pege lidt...)
øjne (måske øjenvipper, pigerne plejer at male øjenvipper)
næse (fortæller at næsen kan tegnes på mange måder, streg, rund , to prikker, kirsebærnæse osv
mund
ører
hår
halsen (den er vigtigt da det gir en bedre helhed og måske kan du få en lidt af trøjen med)

Nu er vi klar til at finde vandfarver frem. Du kan også fortynde acrylfarver med meget vand.


Før vi starter fortæller jeg børnene at nu skal de gøre sig umage og kun tegne indenfor stregerne.

Start med at male ansigtet, hudfarve.
Kinderne får en lille rougefarve
Vælg øjenfarve
Hvis mund er åben eller du synes den skal have lidt farve så put noget på.
Hårfarven bestemmer børnene selv. De får vælge mellen brun, gul og sort.



Når billedet er tørt maler vi baggrunden, BLÅ og GRØN og RØD er rigtigt flotte som baggrund.
Jeg plejer hjælpe de børn der har det svært med at male tæt på kanten (det ville være så synd at maleriet blev ødelagt)