9. april 2014

Sproget


Lotte Salling
hun har åbnet op til en skøn og endu mere kreativ og lærende verden for mig! 

Jeg var for nylig på et kursus på CFU (center for udviklingsmidler) i Aalborg UCN.dk

Sproget var i centrum og hvordan du kan bruge det på nye måder.

Jeg har lavet meget dialogisk oplæsning med mine børn i børnehaven, men hade brug for nogle nye inputs - og det fik jeg! Små enkle tips og tricks til sjov og aktiv læring.






Hvordan kan man så bruge sproget på flere måder ?

Vi fik nogle fif:
- Laminere hvert enkelt side fra en af de bøger fra Lotte Salling - eks. fies farmor... download bogen fra hennes hjemmeside.



Lotte Salling har en hjemmeside hvor du nu kan hente GRATIS downloads fra hendes eget materiale.




- samle en gruppe børn der passer til din opgave/leg

- del siderne ud til børnene
- husk at fortælle børnene at du nu vil læse historien og at de har billeder fra den

- Når de hører om sit billed skal  de vise det (måske har de brug for lidt hjælp)
 (der bliver måske nogle sider til overs dem kan du lægge på gulvet, holde dem selv eller se om der er nogle børn der kan have to...)

- Læs historien 
 ...og husk at holde en pause mellem hver side 

Dette vil være en god start og så kan du lægge flere opgaver ind når de er trygge og kender rytmen.


Udvikle læsningen/legen:

- læg billederne i en stor cirkel på gulvet.

- hvert barn står  bagved sit billed.

- spørg efter farver, former, ting, mønstre 

- for at udbygge lidt mere på denne leg kan du også have nogle udklip fra billederne som du lægger ud i midten og hvert barn finder et udklip og leder efter hvor det er henne (de må gå rundt og for at finde "udklipsbilledet"...)

- POPCORN! krøl udklipsbillederne sammen og kast dem op i luften og sig POPCORN!

- gentfortælle hvad billedet handler om 

- tøm billedet (sig alt du kan se på billedet)

- beskriv billedet med et ord - eks. GLAD - farmor er glad, fie er glad, farmor er glad når hun bager, solen skinner  osv... og find flere ord - forår, sommer, gammel, sommerhus, landet ...

- billederne ligger på gulvet, læs historien og lad et barn, børnene, drenge eller piger finde billedet.

- sammen som oven bare de skal finde noget bestemt

- når børnene har hørt historien mange gange kan de selv prøve at fortælle den og lægge billederne i den rigtige rækkefølge

- find rimord, mønstre og farver på de forskellige illustrationer







Du kan finde lidt mere om sprog på min pinterest - sproget

Dette er et lille udkast fra den dag. Håber at I kan bruge noget af det og gå endelig ind og kigge på Lotte Sallings hjemmeside.